پیام تسلیت
شورای اروپایی نهضت فراگير شورای اروپایی نهضت فراگير

 با دريغ و درد فراوان آگاهی يافتيم که رفیق خواجه محمد نعیم صدیقی " قهرمان کار جمهوری افغانستان" از پیشکسوتان جنبش اتحادیه کارگری میهن ما،  پس از سالهای مبارزۀ پرشور در راه منافع زحمتکشان در سن 72  ساله گی در شهر کابل درگذشت.

شورای اروپایی نهضت فراگيردموکراسی و ترقی افغانستان وفات این مبارز پرسابقه را به رفيق نصيراحمدصدیقی عضو هيأت اجراییه شورای اروپایی نهضت فراگیر و برادرزاده آن شادروان،خانوادۀ صدیقی، مبارزان و فعالان جنبش اتحادیه یی- کارگری و رفقا تسلیت عرض میکند.

بااحترام

احمدشاه سرخابی

رییس شورای اروپایی نهضت فراگيردموکراسی و ترقی افغانستان

-------------------------------------------------------

 

 فشردۀ زنده گینامۀ خواجه محمد نعیم صدیقی

 

خواجه محمد نعیم صدیقی در سال 1316 خورشیدی در یک خانوادۀ روستایی زمیندار در قریه کمری کابل چشم به دنیا گشود، خانواده او که راه تأمین عدالت و انصاف اجتماعی را در تحقق آخرین فرمان خداوندی میدانست وی را به فراگیری اصول و احکام قرآن تشویق کرد، او به آموزش احکام دینی در نزد آموزگاران علوم دینی در جایگاۀ تولدش پرداخت.

,موصوف که عملاً شاهد استثمار شدید دهقانان بی زمین و ستمگری ملاکانِ روستای خویش بود، مبارزه علیه انواع مظالم و ستم و تلاش به خاطر تأمین عدالت اجتماعی را از وجایب انسانی و دینی خویش میشمرد.

او در جریان گفتمان هدفمند و صحبتهای ساده و  با مغزِ وطنپرستانۀ جوانان روشن ضمیرو پیشتاز روستای خویش مصمم به مبارزۀ بی امان عیله نظام خانسالاری و استبداد سلطنتی گردید و تصمیم اتخاذ نمود تا فعالیت هدفمند زنده گی خویش را از مراکز کارخانه های شهر کابل آغاز نماید و به همین منظور به شهر رو آورد و در مطبعه صکوک به کار مشغول شد.

سالهای بلوغ و رشد او مقارن به اوج گیری مبارزات عدالت خواهانۀ ضد سلطنت شاهی بود.او هنگامی پا به عرصه زنده گی فعال و پرهیاهوی اجتماعی گذاشت که جنبش کارگری در آستانۀ جوانه زدن و قد برافراشتن بود .

موصوف در بحبوحۀ مبارزات انتخاباتی دوره سیزده هم پارلمانی افغانستان با پیوستن به " حزب دموکراتیک خلق افغانستان "وارد میدان عمل متشکل انقلابی گردید.او مبلغ راستین اندیشه های دموکراتیک و ضد استبداد سلطنتی بود و به توضیح، تشريح و انتقال برنامه های چپ به ویژه آرمان های حزب دموکراتیک خلق افغانستان در بین محافل کارگری می پرداخت و به صفت استاد کار، کارگران جوانی را که بعداً در فرآیند مبارزات چپ مترقی، فعالین سیاسی قابل قدری شناخته شدند به اندیشه و عمل مبارزه انقلابی آشنا و متشکل ساخت .

موصو ف یکی از بنیاد گذاران اتحادیه کارگران طباعتی « صندوق تعاونی کارگران» بود و در فعالیتهای آن نقش اساسی را بر عهده گرفت و بی هراس و بی واهمه در امر سازمان یابی کارگران پیکار نمود.

خواجه محمد نعیم صدیقی، بر اساس پیشنهاد شورای مرکزی« اتحادیه های ملی کارکنان افغانستان »  به مناسبت دهمین سالگرد رویداد هفت ثور ، نایل به دریافت لقب " قهرمان کار جمهوری افغانستان " گردید. با وجود آنکه از آگاه ترین و مجرب ترین مبارزان جنبش اتحادیه یی قلمداد میشد و همه فعالان اتحادیه یی بر این امر تاکید داشتند، او هرگز خود را مطرح نمیکرد و تا به آخر عمر فروتن و بی ادعا باقی ماند.

موصوف بعد از فرو پاشی"حزب – دولت"، با آنکه به هیچ یک از سازمانهای ایجاد شده به وسیله بازمانده های چپ دیروز روابط ارگانیک نداشت ولی تسلیم حوادث و معامله های مقطعی نگردید، دمی از پای ننشست و با ارا دۀ تسلیم نا پذیر و پولادین پابند به آرمانهای جنبش چپ افغانی استوار باقی ماند.

خواجه محمد نعیم صدیقی این مبارزه پیگیر سنگر دفاع از مظلومان و رفیق صادق روزهای دشوار کارگران کشور، پس از سالهای مبارزۀ دشوار و پرشور در راه منافع زحمت کشان در خورشیدی در اثر سکتۀ قلبی چشم ازجهان بست 1387 .17حوت

خداوند با لطف خویش رحمتش بدارد.


March 25th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها